B2B Branschsida - Besöksnäring Karlskrona
Informationen på denna sidan är till för dig som verkar inom besöksnäringen i Karlskrona kommun - business to business.
Här vill vi hålla dig uppdaterad med vad som är på gång inom branschen!
Informationen på denna sidan är till för dig som verkar inom besöksnäringen i Karlskrona kommun - business to business.
Här vill vi hålla dig uppdaterad med vad som är på gång inom branschen!
Att veta vad besökare tycker om Karlskrona är helt avgörande för att kunna fortsätta utveckla destinationen Karlskrona och dess värdskap. Ta del av informationen här.
Statistiken för 2024 redovisas under mars månad.
Det totala antalet gästnätter 2023 uppgick till 410 332, en liten minskning jämfört med rekordåret 2022. Gästnätter på camping ökar med 2%, under perioden juni - augusti, och gästhamnar och ställplatser ökar med hela 8% under samma period jämfört med 2022. Ta del av statistiken här.
Här finns "bra att veta-information" angående Karlskronas många kryssningsanlöp.
Karlskrona kommun och Besöksnäringsenheten arbetar efter GSTCs (Global Sustainable Tourism Council) internationella kriterier för hållbarhet inom turism. Kriterierna är grundläggande riktlinjer och hjälpmedel för destinationer som vill bli mer hållbara.
Under hösten 2023 startar projektet "Certifiering för en hållbar turism i Blekinge". Region Blekinge har beviljat projektmedel, Blekinge Arkipelag står som projektägare och Karlskrona kommun bidrar in i projektet med 20%, i form av personalresurser. Läs mer om projektet här på Blekinge Arkipelags hemsida!
Guiden beskriver en process för hur regioner, kommuner, destinationer och större företag inom besöksnäringen, men även andra näringar, kan genomföra sitt arbete med hållbarhet.
Under året lyfte vi besöksnäringens bästa upplevelser genom säsongsanpassade kampanjer.
Från vårens naturuppvaknande och höstens weekendresor till julens magiska vinterupplevelser - vi inspirerar besökare att upptäcka allt som erbjuds i Karlskrona.
Årets planerade tema och perioder:
Vår: Naturen vaknar till - Upptäck säsongsöppningar, inspireras inför sommarens äventyr och njut av vårens långhelger med härliga outdoor-upplevelser.
Höst: Upplev höstens magi - Förläng säsongen med spännande weekendresor, utforska Karlskrona världsarv och njut av höstens bästa outdoor-aktiviteter.
Jul: Vintermagi och julstämning- Stämningsfulla weekendresor och vinterns bästa upplevelser.
De köpta kampanjerna kommer att genomföras genom Schibsted och deras kanaler, samt på visitkarlskrona.se och våra sociala medier.
Vill ni synas i våra kampanjer? Skicka in information om era aktuella erbjudande, evenemang eller nyheter, så ser vi till att sprida inspiration tillsammans.
Du vet väl om att CoTourism har massvis av matnyttiga inspelningar inom marknadsföring, digitalisering och hållbar produktutveckling? Perfekt att gå igenom när du har tid, från var du vill och i den takt du vill. Glöm inte att sprida till dina medarbetare!
Läs mer om CoTourism-projektet och ta del av utbildningsinsatserna här.
Cirka 50 000 kryssningsresenärer besöker Karlskrona denna säsongen. För att göra det enklare och tydligare för dessa besökare att veta vad som erbjuds finns nu skyltmaterial framtaget. Du som arbetar i restaurang eller butik kan fritt ladda ner det material du vill använda.
Allmän affisch shopping "ordmoln" - engelska
Affisch design - engelska
Affisch fashion - engelska
Affisch icecream - engelska
Affisch food - engelska
Affisch sportsgear - engelska
Affisch beauty - engelska
Affisch "Fika" - engelska
Affisch beer - engelska
Affisch sweets - engelska
Affisch memories - engelska
Affisch jewellery - engelska
Flera tusen kryssningsresenärer besöker Karlskrona varje år. För att göra det enklare och tydligare för dessa besökare att veta vad som erbjuds finns nu skyltmaterial framtaget. Du som arbetar i restaurang eller butik kan fritt ladda ner det material du vill använda.